stedentrip-berlijn-klunkergarten

Jaaroverzicht 2016: bijna 20% van de tijd op reis

Er staat nu een nieuw jaar vol in de startblokken om zich te ontwikkelen. Superleuk! Voordat ik met volle overgave 2017 induik met alles wat daarbij komt kijken, eerst een terugblik op 2016. Want wat was dat een mooi jaar qua reizen. 2016 Was het jaar waarin ik namelijk ruim 65 dagen op reis was. Dat is bijna 20% van heel 2016! Wat een heerlijke terugblik. Waar ben ik allemaal geweest? En waar is Sander geweest?

Jaaroverzicht 2016

Berlijn- januari en augustus 2016

Op bezoek bij onze vrienden in Berlijn. Het vroor maar daardoor kreeg je ook mooie plaatjes. Waren er weinig toeristen en was het heerlijk om warm binnen te zitten met z’n allen. En spelletjes te spelen. Ik kwam tot de ontdekking dat ik een ware overheerser was met Kolonisten van Catan. Alle keren dat we het speelden won ik. Onontdekt talent. Naast Kolonisten hebben we veel dingen gedaan zoals bezoekje aan het Stasi-museum en gingen we naar Potsdam. Omdat we ook graag in de zomer nog naar Berlijn wilden, boekten we na thuiskomst direct weer een ticket om terug te komen in augustus. Tijdens onze tripjes naar Berlijn hebben we veel vega(n) restaurantjes uitgeprobeerd! Wat een genot.

Kenia – februari/maart 2016

hostel-kilifi
Wat een mooie reis was dit! Ik was behalve in Marokko nog nooit op het Afrikaanse continent geweest. Maar wat is het hier mooi. Na veel dier-& natuurschoon in Lake Nakuru, Masai Mara National Park en Hell’s Gate, bezocht ik een vriendinnetje dat op Lamu woont. Wat was dat een bijzondere tijd! Samen weer kletsen, haar kindje zien en een inkijkje in haar leven op dit paradijselijke eiland. Ver van het massatoerisme. Ook was ik vrijwilliger voor het Lamu Yoga Festival 2016. Dit festival is er ook weer in maart 2017, dus wanneer je nog geen plannen hebt en yoga-fan bent zeker een aanrader!

Thailand – april 2016

motorrijden-thailand-3
Sander reisde in april af naar Thailand samen met een vriend. Hij heeft hier veel motorgereden en leerde veel Thai kennen. Zijn vriend met wie hij naar Thailand ging, heeft daar al eerder een lange tijd gewoond. Dus veel eten, motorrijden en genieten van de (soms toch wel erg extreme) warmte. Zijn avonturen lees je natuurlijk ook terug in zijn blogs. Ben je benieuwd naar restaurantjes in Chiang Mai, Pai of Chiang Rai? Of tips om te doen in Chiang Mai en Pai ? Ook hier deed Sander onderzoek naar vega(n) eten. Eenmaal thuis maakten we regelmatig een van de Thaise recepten zoals Som Tam. Lekker!

Kazachstan – juni/juli 2016

altynemel7
Een immens groot land dat je niet binnen 3 weken kunt zien. Wij hebben ons gefocust op Astana en vanuit Shymkent reizen via Taraz naar Almaty. Hier heb je fantastische natuur. Ik heb nog niet eens al onze avonturen online kunnen zetten. Zoveel was het! En voor de mensen die graag even geen vlees of vis (dat is er sowieso bijna niet) willen eten, zette ik de goede vega-adresjes op een rijtje in Almaty. Daarbuiten is het aanbod erg bedroevend helaas.

Spanje- oktober/november 2016

zuid-spanje-vakantie-cabo-de-gato
Na ons tripje naar Berlijn in augustus kriebelde het direct weer. Dus op naar een volgende reis. Deze keer naar Spanje, bijna 5 weken! Hier nam ik weer Spaanse lessen en een reisgenootje opgezocht dat ik kende van mijn 5 maanden backpackreis in 2011. Ook kwam Sander en reisden we samen 3,5 week door dit fantastische land. Een van mijn favoriete landen in Europa. We hebben veel tips voor vegetarische restaurantjes in o.a. Madrid en voor bijvoorbeeld het huren van een auto. Omdat we zelf niet van massatoerisme houden, geven we ook nog tips voor plekken die de moeite waard zijn. Met of zonder toerisme.

Dat was ons jaaroverzicht voor 2016. En nu is het 2017….waar ik dit jaar naartoe ga? Voor het eerst laat ik het open en zie ik wat het jaar mij brengt. Enige is dat ik Sander trakteer op een verrassingsreisje ter ere van zijn verjaardag. Waar naartoe, dat zien jullie snel genoeg! Ik kan in ieder geval niet wachten tot mijn eerste reis.

Wat zijn jouw plannen?

Besos,