Met 250 cc crossmotoren motorrijden door de bergen van Chiang Mai naar Chiang Rai om offroad te crossen. Supercool!

Motor huren

Bij C & P Dirt – Road Bikes For Rent (51 Kothasarn Rd.) huurden we twee Honda CRF 250’s. Hoewel het maar één letter verschil is, is het best een end rijden van Chaing Mai naar Chaing Rai. In zo’n vier uur rijden we door de bergen met allerlei haarspeldbochten. Superleuke rit!

Kleine Thaise vrouwtjes in grote SUV’s

Het was de eerste keer dat ik motor reed na het halen van mijn rijbewijs. Nog even wennen dus. Thijs vertelde me dat je in Thailand je rijbewijs krijgt (!) na het bekijken van een video. Dan kijk je toch anders naar kleine Thaise vrouwtjes in die grote SUV’s. Oppassen!

Single en double tracks

In Chiang Rai spreken we af met Chris, een vriend van Thijs. Deze Engelsman, oprichter van Facebook-groep Chiang Rai Dirt Bike Riders, woont al jaren in Chiang Rai en hij is een ervaren crosser. Met z’n drieën gaan we offroad motorrijden oftewel crossen in de omgeving van Chiang Rai. Ik ben natuurlijk weer diegene met de minste ervaring :). De eerste dag double tracks (waar ook auto’s kunnen rijden), de tweede dag alleen single tracks.

motorrijden-thailand-2

Dag één: geen kleerscheuren

Met de double tracks ben ik maar één keer gevallen. Dat motorcrossen zwaar is, had ik al snel in de gaten: je staat heel veel en je gebruikt veel spieren. Heuvel op en af, de een steiler dan de andere, op onverharde wegen met kuilen, stenen enzovoorts. Ik was dan ook wel een beetje trots dat ik de eerste dag zonder kleerscheuren was doorgekomen. Jee!

Dag twee: veertien keer gevallen

Dat de tweede dag heel andere koek was, daar kwam ik snel achter. De single tracks gingen langs afgronden en zo. Als ik zou vallen, vertelde Chris me, moest ik naar de bergkant vallen (en niet de kant van de afgrond). Oké, erg bemoedigend… Die dag ben ik serieus veertien (!) keer gevallen. Gelukkig niet naar beneden J Single tracks vond ik doodeng. Zo’n dun paadje met bladeren, takken, boomstammen, rotsen erop, en dan zo’n afgrond naast je…

motorrijden-thailand-4

Afgelegen dorpjes tijdens motorrijden in Thailand

Dolblij was ik met de pauzetjes die we inlasten. Ook omdat het serieus 43 graden was. We kwamen in dorpjes waar je met de auto niet kunt komen. Zo stopten we een keer voor een hut waar allemaal zo’n tien dorpsbewoners buiten zaten te kletsen. Toen we onze helmen afdeden, barsten ze allemaal in lachen uit, en staarden ze ons aan. Ik snapte er niks van. Zat mijn haar gek of zo? Maar volgens Chris komen hier geen blanken. Gelukkig hadden ze wel koele drankjes.

Veel Thaise mannen hebben een geweer

We kwamen dus tijdens het motorrijden in afgelegen gebieden waar blanken niet komen. Chris vertelde dat het maar goed is dat we op de motor zijn. Als Thai in afgelegen gebieden met iets illegaals bezig waren (lees: drugs), werden ze op tijd gewaarschuwd door het lawaai van onze motoren. Waren we op de fiets, dan hadden we ze misschien verrast en konden ze weleens het vuur openen. Veel Thaise mannen schijnen ook een pistool te hebben. Gelukkig maakten we dus lawaai.

Onbekend terrein

De single tracks die we deden, kende Chris ook niet. Voor hem was het net zulk onbekend terrein als voor mij. Wat was ik dolblij toen ik ’s avonds weer asfalt zag. Dat betekende één ding: de bewoonde wereld! Ook al was het nog heel veel kilometers naar Chiang Rai, ik zag ons alweer fijn in een restaurantje zitten. Mijn mondhoeken gingen weer iets omhoog (ik zat er echt he-le-maal doorheen).

motorrijden-thailand-3

Enorme stank

Ervaren motorcrosser Chris tipte mij nog om mijn laarzen en andere motorspullen ’s nachts buiten te laten staan. Hij vertelde me niet waarom. Omdat ik geen zin had in gejatte spullen, stalde ik alles binnen en ging de stad in om wat te eten. Toen ik terugkwam en mijn kamerdeur opende, sloeg ik steil achterover. Wát een enorme stank! Holy shit! Note to self: voortaan goedbedoelde adviezen van ervaren mensen opvolgen 🙂

Terug in Chiang Mai: schade afrekenen

Je kunt je misschien voorstellen dat je na veertien keer vallen, wel wat schade hebt. Bij mij was er van alles aan de hand: remhendel afgebroken, standaard verbogen, krassen op de kuip enzovoorts. In Nederland zou je zo 100 tot 200 euro kwijt zijn. Maar niet bij C & P Dirt – Road Bikes For Rent. Eigenaar Lan (supersympathieke vent!) rekende zo’n 14 (!) euro. Dus een euro voor elke val! Niet slecht 🙂

Over de auteur

Sander Ruijsbroek

Mede-oprichter van De Reizende Vegetariër. Als kleine man ging hij al de wijde wereld in. Praktisch nooit vierde hij oud & nieuw in Nederland. Inmiddels fan van de Spaanse taal en liefde voor reizen. Vrijheid en nieuwe dingen ontdekken. Na het lezen van boek 'Dieren eten' van Jonathan Safran Foer werd hij vegetariër. En inmiddels is hij vegan en eet hij 100% plantaardig. Sander is gek op koken en deelt graag zijn veganistische recepten op De Reizende Vegetariër.